Das Lehrgebiet Multispecies Storytelling bietet einen gemeinschaftlichen Raum, um Ideen zu diskutieren und Projekte zu entwickeln, die die Perspektive von nicht-menschlichen Tieren, Pflanzen, Pilzen, Bakterien oder Künstlichen Intelligenzen berücksichtigen. Dieses Jahr wird die Diplominstallation “La Lunga Strada”, eine Mehrkanalprojektion von Jennifer de Negri, gezeigt.
Im Multispecies-Garten findet am Samstag ein Fermentations-Workshop mit Claude Wear statt: A fermentation workshop working with koji to make amino paste (miso) together. The idea of this workshop is to show appreciation and the simplicity of fermentation whilst also looking into how with fermentation we can experiment with ingredients and further prevent food waste. This workshop also emphasizes the communal aspects of cooking and eating, with the hope that in this time participants can share with each other thoughts and ideas about how we eat and what we eat, and maybe even recipes.
Extern ist bis 28. September 2025 im Museum Morsbroich die Ausstellung „Ins Offene! Multispezies Erzählungen“ zu sehen, mit Arbeiten von Blanca Barbat, Corinna J. Duschl, erinleehong, Johannes Hoffmann, Lisa James, Duhyoung Kim, Jiwoo Kim, Hyunju Lee, miguel marañas, Jennifer de Negri, Yuna-Lee Pfau, Hyunji Seo, Aiden Vetter, Amelie Vierbuchen und Claude Wear, Studierende des Seminars Multispecies Storytelling, Profs. Hörner/Antlfinger und Pascal Marcel Dreier, M.A..
Termine:
• Samstag, 19. Juli
15 Uhr, Fermentations-Workshop mit Claude Wear
18:30 Uhr (tbc), Performance „Sounding Earth“ mit Bidisha Das
19:30 Uhr (tbc), Lesung mit Jennifer de Negri
Das Dramarama-Seminar präsentiert zur Eröffnung des Rundgangs die Performance “One Day, Everyone Will Have Always Been Against This”, betreut von Prof. Phil Collins: The Dramarama seminar presents its annual rehearsed reading with a performance which brings together texts by acclaimed writers Omar El Akkad, Caryl Churchill and Howard Barker on the themes of state-violence and conflict.
Termine:
• Mittwoch, 16. Juli, 20:30 Uhr, Performance “One Day, Everyone Will Have Always Been Against This”
• Donnerstag–Samstag, 17.–19. Juli, tbc, Live-Art-Performance-Schedule
Das Grundlagenseminar Videokunst und Performance präsentiert “Ghost in the Shelf” – eine kollektive Installation, Körperarchiv, Speicherstruktur und Séance: Elf individuelle Sammlungen teilen sich einen gemeinsamen Raum – einen modularen Schrankkörper, zusammengesetzt aus persönlichem Mobiliar, privaten Geschichten und poetischen Gesten der Bewahrung: What happens when we collect what cannot be held? When sounds, hair, nicotine, surveillance footage, nightmares, or gestures take up residence in pieces of furniture? This exhibition is an experience between archive and apparatus, between relic and residue, between contact magic and database. Each cabinet speaks. Each reveals what cannot be told. Together, they generate a murmur, a tremor, a knock – a collective echo of memory, affect, and presence.
Beteiligte: Luca De Marco, Hosung Jang, Gabriel Hahner, Junghyun Kim, Juyoung Lee, Sonia Leliukh, Nico Lorenz, Shinyoung Rhyu, 17171717171717, Jieun Seo, Junying Zhang.
Entstanden im Grundlagenseminar Videokunst und Performance, betreut von Daniel Burkhardt und Tobias Yves Zintel.
Die “Loudbrary of Opacities” lädt zur Versammlung ein. Sie ist weder Bibliothek noch Ausstellung oder Performance, sondern eine Nicht-Struktur, die ohne Ziegelsteine und Mörtel auskommt:
Yet another echo, what may resurface?
Across time
layers of refusal accumulate
into a kind of loudness
(we refuse, we refuse)
Rumours slip through
and arrive to the body from within,
in the face of capture and erasure
(you don’t see, and you don’t see)
an off-beat continuity manifests
in the endless possibility of return
These leaky tongues scattered themselves
deep in water, dreaming sideways
(multiple of us, us!)
occupied with mixing and retelling
far from a withdrawal this became
(a tremor yelled: here, here!)
listening to the point of overhearing
a web of complicity
and misdirection as a gift
Determined by its indeterminacy
let this sound remade
(a silence replied: here, here!)
its selective disclosure
reenact menacing forms
of solidarity and celebration
We invite you to gather with us at the “Loudbrary of Opacities”; a deep dive into ways of re-membering other/othered forms of knowing, beyond literacy with a capital L. Neither a library, an exhibition, nor a performance, the Loudbrary of Opacities is a non-structure that exists beyond bricks and mortar. It is an exercise in khapharishing, or breathing alongside each other. This is an invitation to experience the echoes of knowledge-making that embodies, emits, and emanates empathy, love, resilience, resistance, collectivity, connectivity, and joy to insist on survival.
Resident Loudbrarians (in reverse-alphabetical order): Yves Ndagano, Yun-Wen Liu, Tania Licheuskaya, Sabrina Boukhezar, Pino Sandner, miguel marañas, Kristina Bublevskaya, Ivonne Sheen Mogollón, Florica Gay, caro bodensteiner, Bella Comsom, Artiom Zavadovsky, Anan Ashour.
The Loudbrary of Opacities emerges from the Contemporary Art/Global South seminar titled “Embodiment and Survival: Ancestral Archives Re-Membered” led by donna Kukama and Rangoato Hlasane.
Loudbrary Opening Hours:
14:00 - 21:00
Thursday, July 17th
18:00-late
A Late Night at the Bioscope
Friday, July 18th
18:00-20:00
Coffee, Cake & Gossip
Saturday, July 19th
16:00-18:00
International Clinic for Colonial Hangovers
Sunday, July 20th
14:00-15:00
Taghmis Humitas: Mealing and Healing
15:00-16:00
¡Siesta! at the Rumbling Rumours Residency
16:00-late
After Church Hours – A Musical Message: Que nadie nos quite lo bailado
Everyday at every hour:
“Free Europe”, daily meditation with Seun Kuti
Studierende des offenen Kolloquiums von Prof. Johannes Wohnseifer präsentieren in ihrem Atelier aktuelle Arbeiten aus den Bereichen Malerei, Zeichnung, Skulptur und Videoperformance.
Beteiligte: Niels Gössel, Johannes Hoffmann, Thea Kleinhempel, Alexandra Sakir, Ella Kühn, Zoe Wrede, Saioa Fischer Abaigar, Juho Lee und SEYLEE.
Internet und World Wide Web sind sowohl von Kriegslogiken als auch durch die Porno-Branche geprägt. Das Seminar “War & Porn” nimmt uns mit auf eine Reise durch ein Geflecht widersprüchlicher Begierden, Krieg, Pornografie, Ausbeutung, Trauma, Sex, Lust und Macht:
„…modern war is a cyborg orgy…“ (Donna Haraway)
Warfare rationalities, command-control-communication-intelligence infrastructures, and the desire for military full spectrum dominance have shaped the history of the internet. Yet, the technological needs of another industry catering to more carnal pleasures have also left their mark on the internet and the www: Porn entrepreneurs influenced technologies like ad tech, video streaming, spam protection, or online payments. The seminar “War & Porn” will take you on a trip through this military pornographic web of conflicting desires, of war, porn, exploitation, trauma, sex, pleasure and power.
Beteiligte: Artiom Zavadovsky, Badr Kamoona, Cătălina Bucos, Ayham Khalifeh, Isabella Vargas, Tania Licheuskaya. Entstanden im Seminar “War & Porn. The history of the internet”, betreut von Prof. Joana Moll und Katrin M. Kämpf.
Die Gruppenausstellung “1470 m²” findet in Form eines Videospiels statt. Studierende des Grundlagenseminars 3D-Gestaltung präsentieren Arbeiten, in denen sie mit den Grundsätzen der künstlerischen Bildsynthese im euklidischen Raum experimentieren. Der Kurs konzentriert sich auf technische und philosophische Aspekte der Simulation, die von der Phantasmagorie bis zu den Spezialeffekten in Filmen und nicht-repräsentativen, qualia-basierten Abstraktionen reichen. Handelt es sich bei der Täuschung des Auges nur um einen unschuldigen Trick oder könnte sie potenziell tiefe und dauerhafte Auswirkungen haben?
Beteiligte: Anastasiia Afanasieva, Sabrina Boukhezar, Li-An Hong, Sangah Hwang, Yubing Ji, Goeun Kim, Jiwoo Kim, Juyoung Lee, Seokhyeon Lee, Luca De Marco, Charlotte Senff, Paula Isabella Vargas Perez, Yichao Wang, Yufeng Ye. Entstanden im Grundlagenseminar 3D-Gestaltung, betreut von Nathan Schönewolf und Shuree Sarantuya.
Abb. 01: Anastasiia_Afanasieva
Abb. 02: Li-An Hong
Abb. 03: Paula Isabella Vargas Perez
Das exMedia Lab öffnet seine Türen und lädt ein zum informellen Austausch mit Studierenden und Lehrenden sowie zum Einblick in Experimente, Iterationen und Work-in-Progress, die im Kontext der Seminare “Open Lab” und “Material & Prozess” entwickelt wurden. Parallel dazu präsentieren Studierende des exMedia Labs ihre Arbeiten, Arbeitsprozesse und Skizzen.
Beteiligte: Amon Ritz, Chanmin Kim, Christopher Theophanous, Duhyoung Kim, Jeongan Choi, Jeongeun Kang, Kyuwon Moon, Thea Kleinhempel, Zhilei Zhou, Li-An Hong, Esther Rosiny-Wieland, Fabian Heller. Material & Prozess: Abonti Mukherjee, Helin Korkmaz, Hosung Jang, Jieun Seo, Jiwoo Kim, Justus Kaufmann, Juyoung Lee, Sebastian Wilsch, Seokhyeon Lee, Shinyoung Rhyu, Sobae Kim, Yubing Ji. Das Seminar wurde begleitet von Karin Lingnau, Camilo Sandoval, Dawid Liftinger.
Das exMedia Lab wird betreut von Karin Lingnau, mit Unterstützung durch Klaus Herbst in den Biomedien.
Das Animationsstudio präsentiert eine kuratierte Auswahl an Animationsfilmen von Julia Jesionek, Lenia Friedrich, Jessica Poon, Shuree Sarantunga, Sonia Leliukh, Jingyuan Luo, Fynn Ribbeck, Leo Beaudoin & Ronida Alsina, Abonti Mukherjee und Yuantian Gao.
In der Modellbauwerkstatt zeigen Studierende Projekte und Work-in-Progress aus den Bereichen Mixed-Media, Animationen, Point-and-Click-Games, künstlerische Recherche und stellen in ihren Werken unter anderem Fragen nach Zugehörigkeit, Verwurzelung, Objektivierung.
Beteiligte: Abonti Mukherjee, Sonia Leliukh, Jingyuan Luo, Sanika Kulkarni, Jakob Heimann.
Abb. 01: Abonti Mukherjee
Abb. 02: Jakob Heimann
Abb. 03: Jingyuan Luo
Abb. 04: Sanika Kulkarni
Abb. 05: Sonia Leliukh
Angesichts von KI und Deep-Learning-Systemen, die heutzutage semantische Strukturen formen und damit unser Verständnis von Welt prägen, befasst sich die Ausstellung mit der Frage, inwieweit latente Räume Orte der Befreiung oder subtile Formen der Beherrschung sind:
The idea of possible worlds draws from philosophical traditions, including Wittgenstein’s observation that language is not merely descriptive, but constitutive—it shapes how we perceive, understand, and inhabit the world. In his later work, particularly in Philosophical Investigations, Wittgenstein emphasized that meaning arises from use within specific "language games." In this view, the structure and framing of language generate distinct worlds of meaning—each a possible world, defined by what can be said, thought, or imagined within it. In a contemporary context, deep learning and 'AI' systems and the multinational corporations controlling them, operate as the new architects of these possible worlds, not through natural language alone, but by encoding, indexing, and generating meaning at a scale never before seen. These systems increasingly mediate and restrict access to knowledge, determining which associations are visible, legible, or prioritized, effectively shaping the boundaries of what we know and how we come to know it. By doing so, 'AI' systems can function in dual capacities:
As repressive mechanisms, they may reinforce ideologies, obscure unwanted narratives, or reduce language and thought to predictive patterns optimized for efficiency, engagement, or the manufacturing of consent.
Conversely, they also hold liberatory potential particularly when framed in an open source and libre licensing environment, by expanding semantic possibilities, enabling marginalized discourses, or generating novel forms of meaning and connection that were previously inaccessible, unarticulated or maybe even unimaginable.
In this way, 'AI' becomes a powerful force in the production of epistemic space, it doesn't just answer questions; it shapes which questions can be asked, which answers are visible, and which "worlds" are even thinkable. It insidiously influences the ongoing process of world-building, not only by writing our emails but also by influencing and homogenizing our everyday cognition, communication, and cultural production. This tension: Between liberation and control, between openness and enclosure, is at the heart of both the conceptual framing of "possible worlds" and the role of 'AI' in contemporary life. It resonates with the idea of spaces as processes, being continuously formed and re-formed through interaction, power, imagination and above all resistance.
Beteiligte: Yoonah Song, Tianyi Hu, Shuai Liu, Miguel Marañas, Poly Pixa, Aiden Vetter. Entstanden im Rahmen des Seminars “Age of Deep Learning II” im Lehrgebiet Räume als Prozesse, betreut von Profs. Varvara & Mar.
Abb.: Yoonah Song
Das Seminar “Urban Stage” von Prof. Mischa Kuball präsentiert in der Flexzone Arbeiten von acht Studierenden: Sebastian Wilsch, 17171717171717, Gabriel Hahners, Shinyoung Rhyus, Yonca Yildirim, Jeongan Choi, Artiom Zavadovsky, Sihan Chen.
Extern ist im Schaufenster des Kunsthaus Lempertz in der Cäcilienstraße seit Ende Mai eine rotierende Ausstellung des “Urban Stage”-Seminars zu sehen, in der sich Studierende mit dem durch ein Shop-Fenster geöffneten urbanen Raum auseinandersetzen. Zum Rundgang zeigt Luca de Marco “I AM A HUMAN”.